Een warmtepomp die deels op gas draait is geen zwaktebod. Gezien het overvolle stroomnet is het beter dan een volledig elektrische variant, en ook nog eens een stuk goedkoper.

Kies bij verduurzaming van je huis niet voor een volledig elektrische warmtepomp, maar voor een hybride variant die deels op gas draait. Dat opvallende advies krijgen bewoners van verschillende provincies als een van de maatregelen van de netbeheerders om het overbelaste stroomnet te ontzien.

Uit de reacties op de aankondiging van de netbeheerders, vorige maand in Gelderland en Flevoland en in april al in Utrecht, bleek de bekende reflex. Met hybride warmtepompen duurt het langer voordat we ‘van het gas af’ zijn en komen de klimaatdoelen in het geding. Onterechte kritiek, wat ons betreft.

Een hybride warmtepomp maakt vooral gebruik van elektriciteit. Alleen tijdens de echt koude dagen, een aantal weken per jaar, draait de cv-ketel bij om het huis te verwarmen. Doordat het systeem automatisch over kan schakelen van elektriciteit naar gas als het net overbelast raakt, voorkomt het pieken op het elektriciteitsnet.

Daarmee helpen hybride warmtepompen filevorming op het stroomnet te voorkomen. Prettige bijkomstigheid voor de huiseigenaren is dat ze gemiddeld twee tot drie keer goedkoper zijn dan de volledig elektrische varianten. De hybride warmtepomp werkt samen met de bestaande installatie. Extra aanpassingen (en dus kosten) aan de woning zijn niet nodig.

Als branchevereniging waren we de afgelopen twee jaar betrokken bij een grootschalige pilot, waarbij 200 woningen werden voorzien van een hybride warmtepomp. Het energieverbruik werd nauwkeurig gemeten. Hybride warmtepompen bleken voor vrijwel alle typen woningen geschikt, en leidden tot een gemiddelde gasbesparing van 75 procent: een jaarlijkse besparing op de energierekening van gemiddeld duizend euro.

De 25 procent aardgas die overblijft voor de koude wintermaanden is op termijn te vervangen door duurzame brandstoffen als groen gas en misschien zelfs waterstof. Daarmee is ook de hybride warmtepomp een klimaatneutrale eindoplossing voor de warmtetransitie. Uit een ander proefproject in het Drentse dorp Dalen blijkt dat dit, als we het slim aanpakken, geen extra druk legt op het elektriciteitsnet in de woonwijk.

Het overvolle stroomnet vormt een flinke beperking voor verduurzaming van onze woningen. De vraag is: wat kan wel? De hybride warmtepomp is zo’n maatregel die gewoon door kan gaan en zelfs drukte op het elektriciteitsnetwerk kan verminderen.

Er ligt een schone taak voor het nieuwe kabinet: zorg voor voldoende groen gas én behoud de bestaande subsidie voor hybride warmtepompen. Want die heeft inmiddels al duizenden burgers geholpen om hun huis te verduurzamen en veel geld te besparen.

Op 07-08-2024 verschenen in Trouw