We moeten met z’n allen verduurzamen, met als stip op de horizon dat we in 2050 volledig van het aardgas af zijn. Een mooie, maar soms ook complexe uitdaging. Gelukkig doen we dit niet alleen, maar samen. Er wordt door veel partijen hard aan gewerkt en ook gemeenten zijn hier al volop mee aan de slag.

Er is niet één oplossing, maar per wijk moet steeds gekeken worden naar wat kan en waar de lokale voorkeuren liggen. Voor een deel van de wijken zijn er plannen om de komende 10 tot 15 jaar direct de stap te maken naar aardgasvrij, door in te zetten op een warmtenet of volledig elektrische warmtepompen. Overal waar dit niet het geval is kan stapsgewijs verduurzaamd worden met isolatie en een hybride warmtepomp. Hiermee zetten we een flexibele tussenstap op weg naar aardgasvrij: er wordt nu al veel minder CO₂ uitgestoten en deze woningen kunnen straks makkelijker aansluiten op de dan beschikbare aardgasvrije warmtebronnen.

Met de hybride warmtepomp zijn we begonnen aan een grote opschaling waardoor ze steeds goedkoper en innovatiever kunnen worden. De nieuwste modellen zijn steeds stiller en kleiner. De warmtepomp wordt ingebouwd in de cv-ketel of is juist als los onderdeel erbij te plaatsen. Daarmee wordt de hybride warmtepomp voor steeds meer mensen een haalbare en betaalbare oplossing.

Naast betaalbaarheid is ontzorging belangrijk om bewoners te enthousiasmeren voor verduurzamende maatregelen. Het is goed te zien dat zo veel verschillende partijen hier enthousiast en gezamenlijk aan werken. En dat op lokaal niveau gemeenten, bewonersinitiatieven, installateurs, woningcorporaties en ontzorgers elkaar steeds beter weten te vinden en oplossingen bedenken die past bij de lokale situatie.

In deze gids treft u een aantal inspirerende voorbeelden vanuit verschillende plaatsen in Nederland. De verbindende factor is het enthousiasme en de wederzijdse betrokkenheid. Ik wens u veel leesplezier en hoop dat deze gids u helpt bij het verder vormgeven van een lokale aanpak gericht op het stimuleren van de hybride warmtepomp. Deze inspiratiegids is opgesteld in opdracht van het Ministerie van BZK, Ministerie van EZK en Expertise Centrum Warmte (nu overgaan in NPLW).

Inspiratiegids hybride warmtepompen