Dit is een nieuwsbericht van: NOS.nl

De provincie Gelderland wil voorlopig gasaansluitingen behouden. Het is één van de maatregelen om het stroomprobleem het hoofd te bieden.

“Met name het vol-elektrisch gaan is een enorme aanslag op het elektriciteitsnet”, zegt provinciebestuurder Ans Mol. Dat zei ze woensdag bij een vergadering van de Gelderse politiek. Daarmee blikt ze vooruit op een brief die volgende week wordt verstuurd. Op dit moment wil Mol daar verder geen vragen over beantwoorden.

Ze zei woensdag dat gasaansluitingen ‘niet het enige is waar de provincie naar kijkt’. Ze noemt batterijen en warmtenetten als andere oplossingen. “Maar er is onvoldoende stroom om de woningbouw door te laten gaan en met name voor het aansluiten van bedrijven, daar is een andere oplossing voor nodig”, aldus Mol.

Overvol energienet maakt woningbouw lastig

De komende jaren wil Gelderland 80.000 woningen bouwen, maar het overvolle energienet is één van de grootste obstakels, zei de provincie eerder. Volgens een voorzichtige berekening raakt dat de helft van de te bouwen woningen.

Eerder kondigde de provincie Utrecht al aan dat aardgas hard nodig is om woningen te kunnen blijven bouwen. Een van de oplossing daar wordt een hybride warmtepomp genoemd in plaats van een warmtepomp die volledig op stroom draait.

Beeld: www.freepik.com