Een essay over de ontwikkeling van de kosten van warmte-oplossingen vanuit het perspectief van de Nederlandse maakindustrie.

“Als bestuurder van de Nederlandse Verwarmingsindustrie en technisch directeur van Intergas, houd ik mij dag in dag uit bezig met de warmtetransitie van de gebouwde omgeving. Ik merk dat de verduurzaming van onze warmtesystemen veel discussies losmaakt. De aankondiging van energiebedrijven om de cv-ketel in de ban te doen, de steeds weer oplaaiende discussies over biomassa en de problemen met de elektriciteitsnetten, zorgen voor veel maatschappelijke onrust.
Niet alleen huiseigenaren maken zich zorgen. De Verwarmingsindustrie krijgt ook veel vragen over duurzaam verwarmen van installateurs, beleidsmedewerkers en (lokale) politici, terwijl dit juist de partijen zijn die lokaal de warmtetransitie vorm moeten geven. Daarom heb ik dit essay geschreven, waarin de kosten van warmte-oplossingen vanuit historisch en technologisch perspectief worden beschouwd. Met specifieke aandacht voor de drie warmtestrategieën die centraal staan in het Klimaatakkoord: warmtenetten, all-electric en hybride verwarmingssystemen.”

Peter Cool
Bestuurder Vereniging voor Duurzame Warmte – voorheen NVI.

De essay is te downloaden: Van haard tot hightech heating. – december 2020

Meer weten over de hybride warmtepomp?