Zoals u vast niet is ontgaan, is afgelopen mei het hoofdlijnenakkoord “Hoop, lef en trots” bekend gemaakt waarin de ambities van het aankomend beleidsprogramma zijn aangegeven. Er wordt gesproken over een grote impuls in de energietransitie met de nadruk op draagbaar, haalbaar en uitvoerbaar. Daarbij is de verplichting om vanaf 2026 bij vervanging van de bestaande cv-ketel te kiezen voor een duurzamer alternatief, zoals de hybride warmtepomp, geschrapt.

Wat ons betreft blijft de ingeslagen hybride route ongewijzigd. De hybride warmtepomp blijft een uitstekende keuze om duurzaam te verwarmen en daarmee de klimaatdoelstellingen te behalen. Het is namelijk de meest haalbare en een betaalbare oplossing: er hoeft over het algemeen weinig tot niks veranderd te worden aan de woning en de huidige infrastructuur.

In het hoofdlijnenakkoord staat dat de vier partijen zich willen houden aan de gemaakte afspraken op het gebied van de energietransitie en de mensen wil helpen bij het verduurzamen van hun woning. Met de focus op draagvlak, haalbaarheid en energieonafhankelijkheid. Dat onderschrijven wij. Ook in dit perspectief is de hybride route een uitstekende manier om bij te dragen aan deze doelen. Met hybride vermindert niet alleen het gasgebruik met gemiddeld 75%, het geeft ook keuzevrijheid in energiebron. Deze kleinere hoeveelheid kan vervolgens worden ingevuld met hernieuwbare gassen zoals groengas en waterstof. Bovendien biedt het een belangrijk onderdeel van een oplossing voor de toenemende netcongestie. We rekenen er dan ook op dat de overheid vertrouwen blijft houden in deze technologie. Want deze Nederlandse ontwikkeling staat zeker ook voor hoop, lef en trots.

Column Installateurszaken juni 2024